Till er som använder päls.


Pledge to go fur-free at PETA.org

(måste bara tillägga att det inte är några news för mig heller, men jag tyckte att det var på tiden jag skrev lite om det)

När jag såg det här videoklippet i min väns blogg rann glaset verkligen över kanten eller hur det nu är man säger. Jag fick tårar i ögonen och kände att jag ville kräkas. Skrev en liten kommentar att jag tänkte gå med i Djurens Rätt, vilket jag nu har gjort.

Jag fattar inte. Jag är ordlös, vet inte vad jag ska säga för att det inte ska bli för mycket svordomar och såna onödigheter i det här inlägget. Men snälla. Ni som använder päls, se filmen. Vad tänker ni? Tänker ni att "men jag är ju endå så fin i min pälsmössa/kappa/whatever"? Innerst inne gör nog ingen det. För det som händer i den här filmen (och det finns säkert flera andra) är så obeskrivligt grymt och onödigt att det finns knappt ord. Det känns som en självklarhet. Ingen, verkligen ingen, ska någonsin behöva behandlas såhär.

Låt oss säga att nästa trend blir att använda människoskinn. Alla reklamer visar att nu är det minsann dags att använda ännu fler lager hud. Fabrikerna tar in människor och drar av huden på dem när de fortfarande lever. Alla stora designers designar kappor gjorda av mänsklig hud.
Jag vet att det låter långsökt, men jag vet inte hur jag ska förmedla det här på något annat sätt. För det är exakt så jag upplever de som bär päls. Djurens päls är exakt lika långsökt att bära som om man skulle bära människornas hud.

För vad är det som är så roligt/fint/speciellt med att använda päls? Enligt mig är det ett sätt för överklassen att visa upp hur mycket pengar de har genom att köpa olika djur som är olika mycket värda. Det är så meningslöst, bara ett jävla spel. Och jag blir så jävla trött. Inte bara på djurplågerier, utan även på samhällsklasserna och skillnaderna. Men börjar jag skriva mina åsikter om det nu spårar det bara ut.

Tänk innan ni agerar. Och kom ihåg att fuskpäls är nästan lika jävligt och fegt som riktig.

image79

Kommentarer
Postat av: Linnéa A

det är så jävla hemskt..
jag grät som fan när jag såg det där i cilias blogg. fan fan fan.
jag vill ta hem alla djuren.
rädda dom från dom där burarna.

2008-02-08 @ 22:35:59
Postat av: olan

jag såg den där videon för två år sedan. grät. och gråter för allt såntdär. men det här är inga news för min del direkt. jag och malin ska starta värsta fonden och grejer. vill typ döda alla. nu

2008-02-08 @ 23:24:53
URL: http://oselander.blogg.se
Postat av: Emmsy @

Usch , för fan !!! Om dom måste göra de så kan dom väl iaf se till att döda djuret innan dom börjar dra av pälsen !!!! :S
:(

2008-02-10 @ 20:28:48
URL: http://st0ckholmare.blogg.se
Postat av: Maja

Heja!
Du har så rätt så jag vet inte vad.
Och hemskt som det är, om världen går åt helt fel håll kan det vara mycket möjligt att de allra dyraste snofsigaste designerna börjar med människohud. Från döda människor till en början, men det kan utvecklas till fattiga afrikaner som får gödas upp på farmer ute i öknen där ingen någonsin får reda på något.
Usch, jag hoppas ingen läser det där och får en affärsidé nu. haha.
anyway, angående videon klarade jag bara ett par sekunder. Jag har sett en liknande innan och mådde så illa att det tog dagar för mig att återhämta mig. It's a sick sick world.

2008-04-01 @ 20:54:56
URL: http://majakarlsson.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0